Menu Zamknij

Wypalenie rodzicielskie? Walcz nim w 5 krokach!

Dopadło się wypalenie rodzicielskie? Zastanawiasz się jak zachować radość z rodzicielstwa w czasach pandemii? Walcz z wypaleniem rodzicielskim w pięciu krokach! Centrum Psychologiczne Akacjowa – doradzamy! 

Trudne nam czasy nastały, to fakt… W gabinetach psychologicznych coraz częściej spotykamy rodziców dotkniętych wypaleniem rodzicielskim. Nie jest to zjawisko nowe, jednak obecnie coraz częściej dopada rodziców w związku z trwającą już od ponad roku pandemią koronawirusa.

Wypalenie rodzicielskie może budzić frustrację, a nawet poczucie winy. Warto jednak zdać sobie sprawę, że współczesny rodzic stoi wobec wyjątkowych wyzwań. Musi mierzyć się z nauczaniem zdalnym, zamknięciem żłobków czy przedszkoli lub ciągłym trafianiem na kwarantannę z dziećmi. Praca zdalna z dzieckiem u boku? Cóż, sami wiecie, jak jest….

Doba epidemii koronawirusa pozbawiła dodatkowo wielu rodziców możliwości korzystania z pomocy babć i dziadków oraz innych członków rodziny. Tak więc, wielu z nas zostało pozbawionych naturalnego wsparcia społecznego w procesie wychowywania dzieci. Jeśli dodamy do tego jeszcze pracę zdalną, niepokój o finanse oraz brak możliwości przewidywania i planowania wydarzeń, to naturalnym jest, że większość mam i ojców może odczuwać prawdziwy ciężar rodzicielstwa w dobie tej tak długotrwającej zarazy.

Wypalenie rodzicielskie – czym jest dokładnie?

Wypalenie rodzicielskie to stan kiedy rodzic… ma już po prostu dość. Tak, tak po prostu. Przyjrzyjmy się jednak z bliska co dokładnie się za tym kryje… 

Wypalenie rodzicielskie charakteryzuje się:

  • wyczerpaniem psychofizycznym – to stan, kiedy odczuwasz ciągłe zmęczenie i każdy nowy dzień witasz z poczuciem ogromnego wyczerpania. Sen nie jest w stanie zregenerować Twojego organizmu. To stan, w którym czujesz, że już wstając masz dość  dnia, który się dopiero zaczyna;
  • nieefektywnością widzianą w dwóch wymiarach: oceny własnej wykonanej pracy i obiektywnej oceny tego, co robimy. Krótko mówiąc, wypalony rodzic często postrzega siebie jako mało skutecznego i efektywnego;
  • dystansem emocjonalnym – wypalony rodzic często dystansuje się emocjonalnie od swoich dzieci. Co ważne, dystans ten może również dotyczyć innych członków rodziny lub przyjaciół.

Jakie są główne przyczyny wypalenia rodzicielskiego? To przede wszystkim rezygnacja z własnych potrzeb i związane z tym poczucie osamotnienia, a także wysokie oczekiwania społeczne. Kto z nas nie czuje presji, aby być rodzicem idealnym?

Jak nie dać się wypaleniu rodzicielskiemu? Poznajcie 5 kroków w walce z wypaleniem rodzicielskim: 

  1. Naucz się być kochać siebie! – Pamiętaj, Twoje potrzeby też są ważne. Postaraj się mieć chociaż 30 minut dziennie tylko dla siebie.
  2. Naucz się odpuszczać! – naprawdę świat się nie zawali, jak dziś nie wyprasujesz ubrań i zamiast gotować zamówisz obiad.
  3. Dbaj o zdrowy balans – to, że pracujesz teraz w domu nie oznacza, że musisz być przez 24 godziny w pracy, online. Ustal jasne granice – dla siebie. Wycisz telefon, wyłącz komputer, gdy nie pracujesz. Zaplanuj wolny weekend!
  4. Sprawdź, kto może Ci pomóc – rozejrzyj się wokół siebie i oceń, kto z rodziny lub znajomych może dać Ci wsparcie.
  5. Pamiętaj, że nie musisz być idealnym rodzicem. Wszystkie badania naukowe wskazują, że wystarczy być wystarczająco dobrym rodzicem. Nie stawiaj sobie poprzeczki zbyt wysoko. Naucz się cieszyć czasem spędzanym z dziećmi. To bardzo cenne i ulotne chwile! Pamiętaj: teraz to Ty jesteś dla swojego dziecka całym światem. Za parę lat to ono pójdzie zdobywać świat.

Wypalenie rodzicielskie? Złap dystans – także wobec siebie.