Menu Zamknij

5 rzeczy, które powinno usłyszeć Twoje dziecko, gdy boi się ciemności

Strach ma wielkie oczy. Szczególnie gdy gasną światła i zapada ciemność. Wie to każdy rodzic, próbujący uśpić malucha i każdy psycholog dziecięcy, pomagający rodzicom zrozumieć dzieci i je wychowywać. Poznaj pięć rzeczy, jakie powinno usłyszeć dziecko, gdy boi się ciemności. 

Psycholog dziecięcy to osoba, do której warto się udać zawsze wtedy, gdy mamy problemy wychowawcze lub chcemy jeszcze lepiej opiekować się naszym dzieckiem. Praktyka pokazuje, że do gabinetu psychologa dziecięcego puka wielu rodziców, którzy chcą jeszcze lepiej wspierać swoje dzieci i tym samym mądrze rozwiązywać problemy dnia codziennego. Jednym z takich problemów jest lęk przed ciemnością.

Dziś psychologia doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że na każdym etapie rozwoju dzieci miewają szczególne lęki. Lęku przed ciemnością dzieci doświadczają najczęściej między 3 a 10 rokiem życia. Jedną z najważniejszych rzeczy, o których należy pamiętać to to, że rodzic (a także starsze rodzeństwo, czy inni opiekunowie dziecka) nie powinien wtedy śmiać się ze strachów malucha ani ich deprecjonować. Niewłaściwym postępowaniem jest również zawstydzanie dziecka, czy zmuszanie go do stawienia czoła lękowi, gdy nie jest jeszcze na to gotowe. Najlepsze rodzicielskie postawy w tej sytuacji charakteryzuje zrozumienie i pozwalanie dziecku, przynajmniej przez jakiś czas, na unikania ciemności. W pokonywaniu lęku przed ciemnością najlepiej sprawdza się metoda „małych kroków”. Na pocieszenie można dodać, że z lęku przed ciemnością dzieci po prostu wyrastają.

Lęk przed ciemnością

Chcąc pomóc dziecku w uporaniu się z lękiem przed ciemnością można powiedzieć mu, że…

  1. Jego lęk, obawy i zmartwienia to naturalne reakcje i że jego rówieśnicy też boją się różnych rzeczy, ponieważ lęk w ich wieku jest powszechny.
  2. To co teraz wydaje mu się straszne, przestanie z czasem takie być, ponieważ kiedy będzie starsze nauczy się sobie z tym radzić.
  3. Powinno uczyć się na swoich sukcesach i przypominać sobie, co ostatnio udało mu się pokonać.
  4. Ciemność można oswoić, wyobrażając sobie jakieś pozytywne historie, które się z nią wiążą.
  5. Na smutki i strachy zawsze warto przeczytać jakąś wesołą bajeczkę lub historię.

Pamiętaj! NIgdy nie należy na siłę zmuszać dziecka do pozostawania w ciemnych pomieszczeniach. Lepiej zostawić na noc zapaloną lampkę. Jeśli z czasem lęk przed ciemnością nie mija, warto skontaktować się z psychologiem. Psycholog dziecięcy podpowie co robić i dogłębniej przyjrzy się źródłom lęku.

Potrzebujesz konsultacji psychologicznej?

Zapraszamy do kontaktu: 664 051 633

Centrum Psychologiczne Akacjowa – pomożemy!

Teraz także konsultacje psychologiczne online!